torstai 9. helmikuuta 2012

ILHA GRANDE, PARATIISISAARI? 08.02.2012

Brasilia
Ilha Grande
Jukka tähyää kohti Ilha Grandea eikä arvannut, mitkä seikkailut siellä odottivat!
Brasiliassa jo kauan asustellut tyttäreni Hanna kehotti meitä lähtemään maakuntaan pois Rion keskustan hälinästä. Otimme vinkistä vaarin ja matkustimme Hannan suosittelemalle Ilha Granden saarelle. Heti päästyämme saarelle ja tutustuttuamme sen luontoon ja ihmisiin sekä verrattomaan kauneuteen, päätimme asettautua loppuelämäksemme tälle mahtavalle saarelle.
Porukkaa lähti saarelle aamulla klo 8 kokonainen laivalasti!

Matkailuesite mainostaa saata näin:

Ilha Grande, Rio de Janeiro

Ilha_GrandeHaluaisitko upottaa varpaasi lähes neitseellisen rannan hiekkaan ja nauttia koskemattoman luonnon läheisyydestä? Ilha Granden trooppinen saari sijaitsee vain muutaman tunnin päässä Rion kaupungista etelään. Sen hiekkaset kadut toivottavat sinut tervetulleeksi nauttimaan tämän autottoman saaren huolettomasta elämänrytmistä. Aktiivisen matkailijan kohde, Ilha Grande, on häikäisevä kombinaatio luontoa, sinistä merta ja autioita rantoja.

Osa Ilha Granden lukuisista rannoista on saavutettavissa meritse, osa puolestaan vaatii kevyen patikointimatkan vehreän luonnon ympäröimiä polkuja pitkin. Saaren suosituin ranta Lopes Mendez on useaan otteeseen valittu Brasilian kymmenen kauneimman joukkoon ja kuuluisat lahdenpoukamat, Lagoa Azul ja Lagoa Verde, ovat puolestaan erinomaisia snorklauskohteita. Ilha Granden läheltä löytyvät vanhat hylyt ja sen rikas merenalainen elämä tekevät siitä myös mielenkiintoisen sukelluskohteen. Luonnonrauhan ja -kauneuden lisäksi Ilha Grande ihastuttaa vieraanvaraisuudellaan, jota saaren lukuisat pienet, mutta lämminhenkiset pousadat edustavat.

SIJAINTI: Ilha Granden saari sijaitsee noin 150 kilometrin päässä Rio de Janeiron kaupungista. Saavuttaaksesi Ilha Granden sinun tulee ensiksi matkata, joko Mangaratiban taikka Angra dos Reis:n kaupunkiin. Parhaiten tämä hoituu joko yksityisellä taikka jaetulla kuljetuksella, jolloin matka-aika on noin 2-2½ tuntia. Vaihtoehtoisesti Rion ja Angra dos Reis:n välillä kulkee myös julkisenliikenteen linja-autoyhteys. Angra dos Reis:n kaupungista matka Ilha Granden saarelle hoituu joko lautalla (noin 2h) taikka katamaraanilla (noin 45min).

MILLOIN MENNÄ: Ilha Grande on ympärivuotinen kohde. Viileimmät kuukaudet ovat kesä-, heinä-, ja elokuu, jolloin merivesi on kylmää ja lämpötila keskimäärin 25 asteen molemmin puolin. Sateet jakautuvat ympäri vuoden, tosin kesäkuukausina (joulu-, tammi- ja helmikuu) esiintyy iltaisella usein voimakkaitakin ukkoskuuroja.
MITÄ TEHDÄ: Lähde retkelle Lopes Mendez:n rannalle, jonne pääset parhaiten joko Atlantin rannikon sademetsävyöhykkeen läpi patikoiden taikka kuunarin kyydillä läheiseen satamaan matkaten. Kevyestä patikoinnista pitäville suosittelemme päiväretkeä Dois Rios:n lähes tulkoon autiolle rannalle ja hyvän fyysisen kunnon omaaville oivallinen vaihtoehto on haastava Pico do Papagayon reitti, joka vie sinut saaren korkeimmalle huipulle. Ilha Grande tarjoaa loputtomia mahdollisuuksia merellisiin retkiin. Yksi mielenkiintoisimmista on pikaveneellä toteutettava puolen saaren kierros, joka vie sinut lukusille rannoille sekä snorklauskohteisiin, joista suosituimpia ovat Lagoa Azul ja Lagoa Verde

Ostimme lähtiessämme pari riippukeinua ja illan kähmyssä asettelimme keinut hyvälle paikalle rannan välittömään läheisyyteen. Emme tienneet kuitenkaan, että olimme luonnonsuojelualueella ja yhdeksän aikaan tuli pari poliisia hätistelemään meitä pois puusta. No, levitimme keinut vielä lämpimälle hiekalle, mutta tuskin olimme ehtineet silmiämme sulkea, kun kaksi isomahaista kommunistia, kuten Jukka heitä nimitti, saapui paikalle ja uhkasi hälyttää poliisit. Käänsimme heille selkämme, sillä mehän tunsimme jo pollarit ja jatkoimme untamme. Sen verran välikohtaus rassasi Jukan hermoja, että seuraavana aamuna etsimme ilmastoidun hotellihuoneen, jonne päätimme majoittautua viikoksi.